Anvers de la tarja d'invitació a l'acte de Recepció del Starfighter |
El Lockheed F-104G, D-8282, desarmat i des-motoritzat, va ser adquirit per la FPAC a la Royal Netherlands Air Force en 2013 i s'incorporà a la col·lecció de la FPAC el 6 de Març de 2017.
El Lockheed F-104G, D-8282, desarmado y des-motorizado, fué adquirido por la FPAC a la Royal Netherlands Air Force en 2013 y se incorporó a la colección de la FPAC el 6 de Marzo de 2017.
The Lockheed F-104G, D-8282, disarmed and des-motorized, was acquired by the FPAC in 2013 from the Royal Netherlands Air Force, and joined the collection of the FPAC on March 6th. 2017.
Revers de la tarja d'invitació a l'acte de Recepció del Starfighter |
ADQUISICIÓ I ARRIBADA DEL STARFIGHTER
Després
d'un llarg procés administratiu* en el que hi prengueren
l'iniciativa i hi tingueren una dedicació plena el Patro de la
Fundació, Eddy van Hemmen, que de jove havia estat controlador aeri
de la RNethAF, i l'Amic de la FPAC i ara Soci d'Honor de la Fundació,
en Frans Lelivelled, que de jove també havia servit a la RNethAF,
l'avió va ser transportat des de la Woensdrecht Air Base fins a
Sabadell.
El
transport per carretera, en una plataforma telescópica i multi
articulada de 24 m de llarg, sortí el dia 1 de març i arribà a
Sabadell el 3.
El
dissabte 4 va ser muntat per l'escamot d'oficials i sub-oficials
logístics i mecànics de les Forces Aèries dels Païssos Baixos,
que el transportaren.
Un
nombrós grup de voluntaris de la FPAC els hi van donar suport el
dissabte i el diumenge 5 van fer una neteja a fons de l'avió.
Placa d'agraïment de la FPAC al servei de la RNethAF a càrrec de la recuperació i trasllat del F-104G D-8282. |
El
dilluns 6 de març, amb la colaboració de la Direcció de l'Aeroport
de Sabadell i de l'Aeroclub Barcelona-Sabadell, es realitzà un petit
acte formal de recepció de l'aeronau i de reconeixement a les
persones i institucions que han resultat ser clau per que el
Starfighter formi part de la col·lecció del Jardí-Museu Parc
Aeronàutic de Catalunya.
El
dimarts 7 de març es va formalitzar el Grup de Voluntaris que estan
restaurant l'avió al Taller-Escola de la FPAC, a Sabadell. Grup que
està obert a nous voluntaris, doncs hi ha molta feina a fer-hi per
que es pugui exposar a l'aire lliure i per que s'en pugui visitar el
lloc del pilot.
* Per tractar-se d'un material OTAN la venda des del
Departament de Material de la RNethAF a una Fundació Privada va
tindre que ser autoritzada per el Departament d'Estat del EEUU.
Va ser autoritzada sota la condició de que en cas de
dissolució de la FPAC l'avió passi a ser propietat del Ministerio
de Defensa d'Espanya. Ministeri que a través del Servicio Histórico
y Cultural del Ejército del Aire ens va proporcionar tota l'ajuda i
comunicació necessàries des de l'inici fins la finalització del
procés de compra.
Placa d'agraïment de la FPAC a l'artífex del servei logístic i de muntatge que, sense cap càrrec, ens va fer la RNethAF |
PETITA
FITXA DEL F-104G D-8282
L'interceptor
super sònic F-104G “Starfighter” es un singular exponent de
l'enginyeria aeronàutica de finals dels anys 50 aplicada a una
missió específica i resolutòria dels problemes amb els que la USAF
estava trobant-se a les operacions de Corea: Interceptar i
neutralitzar la superioritat dels MiG15 soviètics.
Lockheed
optà per una solució minimalista: un disseny de molt alt rendiment
en termes de relació potència/pes i de sustentació/resistència
aerodinàmica en torn del motor turbojet mes potent de l'època, el
General Electric J79.
Els
F104 van entrar en servei en 1958 i assoliren diversos rècords,
incloent el d'altura 50.000 ft (15.000 m) i el de velocitat 1.328 kts
(2.460 Km/h) Mach 2,01.
Les
radicals innovacions en configuració aerodinàmica, planta
propulsora, sistemes de comandament i de seguretat resultaren en
nombrosos incidents i accidents. Els canvis en la estratègia de
defensa acabaren amb la seva vida operativa, als USA en 1969. Va
romandre operatiu a la resta del mon fins 2004, a Itàlia.
Com
suport al sistema de defensa per míssils, i a iniciativa de la
Luftwaffe, se'n va desenvolupar una versió multi-ús, el F104G.
El
F-104G es la versió de reconeixement, atac a terra i intercepció
que es va fabricar amb llicència i subministrar als membres de la
OTAN i d'altres aliats dins del programa d'ajuda militar dels USA.
L'any
1965 l'Exèrcit de l'Aire Espanyol va rebre 18 F104G fabricats per
Canadair junt amb 3 biplaces d'entrenament TF104G, fabricats per
Lockheed. En les mes de 17mil hores de vol fetes en els 7 anys de
vida operativa a Espanya, cap dels 21 avions es va perdre en
accident. En 1972 es van transferir a Grècia i Turquía.
Al
Museo del Aire se'n conserva una unitat comprada a la Luftwaffe. La
unitat que s'incorporà a la Col·lecció del Parc Aeronàutic de
Catalunya el 6 de març de 2017 va ser fabricada per Fokker i
entregada a la RNethAF en 1964.
Placa d'agraïment de la FPAC al principal finançador de les activitats de la FPAC |
ADQUISICIÓN Y LLEGADA DEL STARFIGHTER
Después
de un largo proceso administrativo* en el que tomaron la iniciativa y
tuvieron una dedicación plena el Patron de la Fundación, Eddy van
Hemmen, que de joven había sido controlador aéreo de la RNethAF, y
el Amigo de la FPAC y ahora Socio de Honor de la Fundación, Frans
Lelivelled, que de joven también había servido en la RNethAF, el
avión fue transportado desde la Woensdrecht Air Base hasta Sabadell.
El
transporte por carretera salió el día 1 de marzo y llegó a
Sabadell el 3 a bordo de una plataforma telescópica y multi
articulada de 24 m de longitud.
El
avión fué ensamblado, el sábado 4, por el pelotón de oficiales y
sub-oficiales logísticos y mecánicos de las Fuerzas Aéreas de los
Países Bajos, que lo transportaron.
Un
numeroso grupo de voluntarios de la FPAC les apoyaron el sábado y el
domingo 5 hicieron una limpieza a fondo del avión.
Placa d'agraïment de la FPAC als facilitadors contractuals de la transacció entre la RNethAF i la FPAC |
El
lunes 6 de marzo, con la colaboración de la Dirección del
Aeropuerto de Sabadell y del Aeroclub Barcelona-Sabadell, se realizó
un pequeño acto formal de recepción de la aeronave y de
reconocimiento a las personas e instituciones que han resultado fue
clave para que el Starfighter forme parte de la colección del
Jardín-Museo Parque Aeronáutico de Cataluña.
El
martes 7 de marzo se formalizó el Grupo de Voluntarios que están
restaurando el avión en el Taller-Escuela de la FPAC, en Sabadell.
Grupo que está abierto a nuevos voluntarios, pues hay mucho trabajo
a hacer para que se pueda exponer al aire libre y para que se en
pueda visitar el sitio del piloto.
* Por tratarse de un material OTAN la venta desde el
Departamento de Material de la RNethAF a una Fundación Privada tuvo
que ser autorizada por el Departamento de Estado del EEUU.
Fue autorizada bajo la condición de que en caso de
disolución de la FPAC el avión pase a ser propiedad del Ministerio
de Defensa de España. Ministerio que a través del Servicio
Histórico y Cultural del Ejército del Aire nos proporcionó toda la
ayuda y comunicación necesarias desde el inicio hasta la
finalización del proceso de compra.
Placa d'agraïment de la FPAC al Patró de la Fundació que va iniciar i impulsar en tot moment el procés d'adquisició. |
PEQUEÑA
FICHA DEL F-104G D-8282
El
interceptor supersónico F-104G "Starfighter" es un
singular exponente de la ingeniería aeronáutica de finales de los
años 50 aplicada a una misión específica y resolutoria de los
problemas con los que la USAF estaba encontrándose a las operaciones
de Corea: Interceptar y neutralizar la superioridad de los MiG15
soviéticos.
Lockheed
optó por una solución minimalista: un diseño de muy alto
rendimiento en términos de relación potencia / peso y de
sustentación / resistencia aerodinámica envolviendo el turbojet mas
potente de la época, el General Electric J79.
Los
F104 entraron en servicio en 1958 y alcanzaron varios récords,
incluyendo el de altura, 50.000 ft (15.000 m) y el de velocidad,
1.328 kts (2.460 km / h) Mach 2,01.
Las
radicales innovaciones en configuración aerodinámica, planta
propulsora, sistemas de mando y de seguridad resultaron en numerosos
incidentes y accidentes. Los cambios en la estrategia de defensa
acabaron con su vida operativa en los USA en 1969. Se mantuvo
operativo en el resto del mundo hasta 2004, en Italia.
Como
apoyo al sistema de defensa para misiles, y a iniciativa de la
Luftwaffe, se desarrolló una versión multi-uso, el F104-G.
El
F104G, es un avión de reconocimiento, ataque a tierra e
interceptación que se fabricó bajo licencia y se suministró a los
miembros de la OTAN y a otros aliados, dentro del programa de ayuda
militar de los USA.
En
1965 el Ejército del Aire Español recibió 18 F104G fabricados por
Canadair junto con 3 biplazas de entrenamiento TF104G, fabricados por
Lockheed. En las más de 17mil horas de vuelo realizadas en los 7
años de vida operativa en España, ninguno de los 21 aviones se
perdió en accidente. En 1972 se transfirieron estas unidades a
Grecia y Turquía.
En el
Museo del Aire se conserva una unidad comprada a la Luftwaffe. La que
se incorporó a la Colección del Parc Aeronàutic de Catalunya el 6
de Marzo de 2017 fue fabricada por Fokker y entregada a la RNethAF
1964.
Placa d'agraïment de la FPAC al servei de la RNethAF que va gestionar el complex procés contractual de venda |
THE STARFIGHTER OF THE FPAC
After
a long administrative process* in which the Foundation's patron, Eddy
van Hemmen, who as a young man had been air traffic controller of
RnethAF, and the FPAC Friend and now Honorary Member of the
Foundation, Frans Lelivelled, who as a young man had also served in
RNethAF, the plane was transported from the Woensdrecht Air Base to
Sabadell.
Road
transport took place on 1 March and arrived in Sabadell on the 3rd of
a telescopic and multi-articulated platform of 24 m in length.
The
plane was assembled on Saturday 4 by the platoon of officers and
sub-officers logistic and mechanics of the Air Force of the
Netherlands, who transported it.
A
large group of volunteers from the FPAC supported them on Saturday
and on Sunday 5 they thoroughly cleaned the plane.
Placa d'agraïment per les facilitats logístiques i personals en el procés d'arribada, recepció i exposició temporal del F-104 |
On
Monday, March 6, with the collaboration of the Sabadell Airport and
Aeroclub Barcelona-Sabadell, a small formal act of reception of the
aircraft was carried out and recognition of the people and
institutions that were the key to the project. Starfighter is part of
the collection of the Garden-Museum Aeronautical Park of Catalonia.
On
Tuesday, March 7, the Volunteer Group was formalized and they are
restoring the plane at the FPAC Workshop-School in Sabadell. Group
that is open to new volunteers, because there is much work to do so
you can expose the outdoors and so you can visit the pilot's site.
- Since the aircrat is a NATO material, the sale of the RNethAF's Department of Material to a Private Foundation had to be authorized by the US Department of State. It has been approved under condition that in case of dissolution of the FPAC, the aircraft will be transferred to the Spain's Ministry of Defence. Ministtry that through the Historical and Cultural Service of the Air Force has provided all the necessary support and communication from the beginning to the conclussion of the acquisition process.
Placa d'agraïment al ACBS per patrocinar l'acte de recepció i d'hospitalitat als subministradors, convidats i voluntaris |
The
super sonic interceptor F-104G "Starfighter" is a unique
example of aeronautical engineering in the late 50's applied to a
specific mission. To solve the problems that the USAF faced in Korea:
to neutralize the superiority of Soviet MiG15.
Lockheed
chose a minimalist solution: a high performance power/weight and
lift/drag factor design built around the most powerful turbojet
engine of the time, the General Electric J79.
The
F104 entered service in 1958 and achieved several records, including
the ceiling of 50,000 ft (15,000 m) and the speed of 1,328 kt (2,460
km/h) Mach 2.01.
The
radical innovations of its aerodynamic configuration, power plant,
control systems and safety equipment resulted in many incidents and
accidents. Changes in defense strategy ended its USA operational life
in 1969. She remained operational around the world until 2004, in
Italy.
As a
support for missile defense system requested by the Luftwaffe, it was
redesigned as a multi-purpose platform, the F-104G.
The
F104G is the reconnaissance, ground attack and interception aircraft
that was licensed abroad and supplied to NATO members and other
allies within the US military aid program.
In
1965 the Spanish Air Force received 18 F104G manufactured by Canadair
along with 3 TF104G two seat trainers manufactured by Lockheed. In
more than 17 thousand flight hours made in the 7 years of operational
life in Spain, none of the 21 aircraft were lost in an accident. In
1972 they were transferred to Greece and Turkey.
In
Spain, the Museo del Aire in Cuatro Vientos, Madrid, exhibits a unit
sourced from the Luftwaffe. The unit that on March 6th
2017 joined the Collection of the Catalonia Aeronautical Park was
built by Fokker and delivered to the RNethAF in 1964.
F-104G Characteristics
L: 16,66 m W: 6,36 m H: 4,09 m
L: 16,66 m W: 6,36 m H: 4,09 m
Wing
Surface: 18,22 m2
Empty
Weight: 6.350 Kg MTOW: 13.170 Kg.
F-104G D-8282 GRAPHIC MEMORIAL (1)
1964 - 1980 Operational Life (Recopilació de Conrad Miquel Antich)
1985 - 2013 The Budel AB Gate Keeper
2014 02 19 Disassembled for removal
2014 - 2017 Stored at Woensdrecht Air Base
F-104G D-8282 GRAPHIC MEMORIAL (1)
1964 - 1980 Operational Life (Recopilació de Conrad Miquel Antich)
1985 - 2013 The Budel AB Gate Keeper
A l'entrada de la Base de Budel © FPAC- RNethAF |
2014 02 19 Disassembled for removal
2014 - 2017 Stored at Woensdrecht Air Base
© FPAC - Frans Lelieveld |
© FPAC - Frans Lelieveld |
© FPAC - Frans Lelieveld |
© FPAC - Frans Lelieveld |
© FPAC - Frans Lelieveld |
© FPAC - Frans Lelieveld |
© FPAC - Frans Lelieveld |
© FPAC - Frans Lelieveld |
© FPAC - Frans Lelieveld |
© FPAC - Frans Lelieveld |
© FPAC - Frans Lelieveld |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada