Des de Jelenia Góra (Hirschberg) / Grunau (Jezów Sudecki)
L'Ignacio
García Colomo, Pilot de Vol a Vela, Tècnic de Manteniment
d'Aeronaus de Vol sense Motor, Amic i Voluntari de la FPAC ens envia
unes imatges des de Jezów Sudecki, abans Grunau, una petita localitat
de la Baixa Silèsia, regió del sud oest de Polònia que fins la fi
de la II GM formava part d'Alemània.
Un
grup d'antics pilots de la I GM, a l'estiu de 1923, van establir a
Grunau, el tercer centre mes important de vol a vela d'Alemània.
Amb
instructors i constructors de velers com Edmund Schneider i Gottlob
Espenlaub, l'arribada a Grunau de Wolf Hirth en 1926, situà
l'importància d'aquesta petita localitat per davant de Wasserkuppe i
Rositten, en 1923 els dos primers centres de vol a vela alemanys.
L'edifici en una postal de 1941 © http://dolny-slask.org.pl/5612870,foto.html?idEntity=550184 |
El
nom de Grunau va lligat a tota una generació de planadors i velers
econòmics i de grans prestacions dels anys 30 dels que a
l'exposició de la FPAC al CCA n'hi ha dos exemples restaurats per
els voluntaris de la Fundació.
El Grunau Baby, veler dissenyat i fabricat a Grunau per
Edmund Schneider amb la col·laboració de Wolf Hirth, cedit per el
Club de Vol a Vela d'Igualada.
El Schulgleiter SG-38, dissenyat per Schneider, Rehberg
i Hofmann, i fabricat a Grunau per Edmund Schneider, donat per en
Manuel Pons Fontanillas, President-Fundador de la FPAC.
La
localitat de Grunau també està lligada al desenvolupament del vol a
vela a Catalunya doncs en 1934, en Marià Foyé, el llavors mes
important promotor del vol sense motor a casa nostra, hi va anar
pensionat per els Serveis d'Aeronàutica de la Generalitat per
formar-s'hi com Instructor de Vol i importar l'avançat model alemany
d'Escola de Vol a Vela.
Malauradament els fets del 34 i l'esclat de la guerra civil acabaren amb tant d'esforç per estendre el vol a vela arreu de Catalunya.
Malauradament els fets del 34 i l'esclat de la guerra civil acabaren amb tant d'esforç per estendre el vol a vela arreu de Catalunya.
Marià Foyé a Grunau |
Amb
un vol de cinc hores i cinc minuts, arribant a més de dos mil metres
d'altura, en Marià Foyé no tant sols hi assolí el títol <C>
i el de professor, si no que va batre el rècord espanyol de
permanència, que era de dues hores.
A
Grunau, en Foyé també es va treure el certificat que l'acreditava
com contramaestre de construcció de velers, un ofici que el nostre
amic, en Garcia Colomo ha anat a actualitzar a Polònia amb els millors
especialistes, restaurant i volant-hi velers clàssics.
Podeu saber més d'en Marià Foyé a www.ramonbrugueras.com i llegint la seva apassionant biografia escrita per Eloi Babiano
Podeu saber més d'en Marià Foyé a www.ramonbrugueras.com i llegint la seva apassionant biografia escrita per Eloi Babiano
L'escola d'Aeromodelisme - La escuela de Aeromodelismo |
El veler en revisió general es un Foka 4. A Espanys n'hi ha només 2, un al Museo del Aire, a Madrid. L'altre a la MAU. A baix el Foka 4 del Museo del Aire |
Museo del Aire 2016 - Madrid Al primer terme la Dornier 28, a dalt el Foka 4 - En primer plano la Dornier 28, arriba el Foka 4 A Dornier 28 and the Foka 4 © FPAC - Mercedes de Prado |
Desde Jelenia Góra (Hirschberg) / Grunau (Jézow Sudecki)
Ignacio
García Colomo, Piloto de Vuelo a Vela, Técnico de Mantenimiento de
Aeronaves de Vuelo sin Motor, Amigo y Voluntario de la FPAC nos envía
unas imágenes desde Jezów Sudecki – antes Grunau – pequeña
localidad de la Baja Silesia, región del sur oeste de Polonia, que
hasta el fin de la II GM formaba parte de Alemania.
En
verano de 1923, un grupo de antiguos pilotos de la I GM que se
reunían en un hotel de la localidad, hicieron de Grunau el tercer
centro más importante de vuelo a vela de Alemania.
Con
instructores y constructores de veleros como Edmund Schneider y
Gottlob Espenlaub, la llegada a Grunau de Wolf Hirth en 1926, situó
la importancia de esta pequeña localidad por delante de Wasserkuppe
y Rositten, que en 1923 eran los dos primeros centros de vuelo a vela
de Alemania.
El
nombre de Grunau va ligado a toda una generación de planeadores y
veleros económicos y de grandes prestaciones de los años 30 de los
que en la exposición de la FPAC en el CCA hay dos ejemplos
restaurados por los voluntarios de la Fundación.
El Grunau Baby, velero diseñado y fabricado en Grunau
por Edmund Schneider con la colaboración de Wolf Hirth, cedido por
el Club de Vuelo a Vela de Igualada.
El Schulgleiter SG-38, diseñado por Schneider, Rehberg
y Hofmann, y fabricado en Grunau por Edmund Schneider, donado por
Manuel Pons Fontanillas, el Presidente-Fundador de la FPAC.
La
localidad de Grunau también está ligada al desarrollo del vuelo a
vela en Cataluña pues en 1934, Mariano Foyé, el entonces más
importante promotor del vuelo sin motor en nuestro país, acudió
allí pensionado por los Servicios de Aeronáutica de la Generalitat
para formarse como Instructor de Vuelo e importar el avanzado modelo
alemán de Escuela de Vuelo a Vela.
Marià Foyé en Grunau |
Con
un vuelo de cinco horas y cinco minutos, llegando a más de dos mil
metros de altura, Mariano Foyé no sólo alcanzó allí el título
<C> y el de profesor, si no que batió el récord español de
permanencia, que era de dos horas.
También
en Grunau, Foyé se preparó y logró el certificado que le
acreditaba como contramaestre de construcción de veleros, un oficio
que nuestro amigo Garcia Colomo ha ido a perfeccionar a Polonia con
los mejores especialistas, restaurando y volando veleros clásicos.
El edificio de Administración de la Escuela en una postal de 1941 - The Gliding School Administrative building in a 1941 Post Card © http://dolny-slask.org.pl/5612870,foto.html?idEntity=550184 |
From Jelenia Góra (Hirschberg) / Grunau (Jézov Sudecki)
Ignacio
García Colomo, Glider Pilot and Maintenance Technician and Friend
and Volunteer of the FPAC sends us images from Jezów Sudecki –
formerly Grunau – a small town in Lower Silesia, a region in the
south west of Poland, which until the end of the II GM was part of
Germany.
In
summer of 1923, a group of former pilots of the WW I that used to
meet in a hotel of the locality, made of Grunau the third most
important gliding center of Germany.
With
gliding instructors and builders like Edmund Schneider and Gottlob
Espenlaub, the arrival of Wolf Hirth in Grunau in 1926, placed the
importance of this small town ahead of Wasserkuppe and Rositten,
which in 1923 were the first two sailing centers of Germany.
The
name of Grunau is linked to an entire generation of economic and high
performance gliders of the 30's of which there are two examples
restored by the volunteers of the Foundation in the exhibition of the
Aeronautical Cultural Center of the Barcelona-El Prat Airport.
The Grunau Baby, a glider designed and manufactured in
Grunau by Edmund Schneider with the collaboration of Wolf Hirth, lent
to the FPAC by the Igualada Sailing Club.
The Schulgleiter SG-38, designed by Schneider, Rehberg
and Hofmann, and made in Grunau by Edmund Schneider, donated by
Manuel Pons Fontanillas, the President-Founder of the FPAC.
The
town of Grunau is also linked to the development of gliding in
Catalonia because in 1934, Mariano Foyé, the then most important
promoter of the flight without motor in our country, went there
pensioned by the Aeronautics Services of the Generalitat to be
trained as an Instructor and to import the advanced German model of
Sailing Flight School.
Mr. Marià Foyé in Grunau |
With
a flight of five hours and five minutes, reaching more than two
thousand meters, Mariano Foyé not only reached there the title <C>
and the Instructor qualification, but it broke the Spanish record of
permanence, which was of two hours.
Also
in Grunau, Foyé obtained the certificate that accredited him as
boatswain in construction of gliders, a job that our friend Garcia
Colomo has gone to perfect in Poland with the best specialists,
restoring and flying classic gliders.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada